Vacanță pe insula Creta

Vacanță pe insula Creta – fără agenție de turism

Chiar dacă vara e pe sfârșite, mulți dintre noi își planifică abia acum vacanța. Cam așa ni se întâmplă și nouă în fiecare an. Grecia rămâne a fi destinația noastră preferată, având atâtea insule și locuri parcă rupte din povești.

Acum un an (28 august 2018) am pus pentru prima dată piciorul pe insula Creta. Cu câteva săptămâni înainte eram nehotărâți unde să mergem, ofertele pe care le primeam de la agențiile de turism nu ne satisfăceau (nu aveau hotelurile pe care le solicitam noi). Atunci am decis să ne organizăm singuri vacanța, chiar dacă asta însemna să căutăm singuri bilet de avion și tot singuri să ne asigurăm transferul până la hotel. Zis și făcut.

Aveam la dispoziție mai puțin de o săptămână. Am reușit să rezervăm bilete de avion, cursa charter (aici prin intermediul Mouzenidis Travel). Am rezervat și o mașină prin booking (pentru a putea călători în voie, pe insulă) și hotelul, care ne-a plăcut extrem de mult și care nu se regăsea pe lista nici uneia dintre agențiile de turism – hotelul Paul Marie, din Hersonissos. Pentru biletele de avion am scos din buzunar 450 Euro pentru două persoane, pentru hotel – 350 Euro + taxa locală turistică + aerul condiționat, iar pentru chiria mașinii – 200 Euro (pentru 7 zile).

Mulțumiți de alegerea noastră, ne-am făcut bagajul și ne-am pregătit de primul zbor din viața noastră (până atunci am evitat avionul, însă pentru a ajunge mai repede pe Creta nu aveam încotro).

img 1
Terasa Hotelului Paul Marie (unde luam micul dejun)
20180829_112338
vedere din balconul nostru

20180828_185358

Am rămas încântați de hotel, însă de plajă mai puțin – era curată, însă ne așteptam la ceva wow.

Ei bine, ca să rămâi cu adevărat încântat de Creta, e nevoie să nu stai locului, de altfel nu descoperi frumusețea insulei – și credeți-mă o săptămână nu e suficient pentru a vedea toată insula. Noi ne deplasam în fiecare zi către o destinație de pe insulă și făceam câte 4/6/7 ore de mers cu mașina încolo și înapoi spre hotelul unde stăteam – asta pentru că de multe ori nu poți conduce decât cu 40 km/h și deși o să vedeți că mulți încalcă această regulă, noi am preferat să fim precauți și să evităm o posibilă amendă. Nu am mers nicăieri doar în prima zi de vacanță și în ziua când am decis să rămânem la „Seara Cretană”. Așadar am parcurs în 7 zile 1300 km cu un Nissan Micra. Parcările sunt contra plată – 2 Euro.

20180829_170346
Vai Beach

Prima destinație a fost Vai Beach, situată pe coasta de Est a insulei -înconjurată de o pădure de palmieri, una dintre cele mai mari din Europa. Acolo am urcat pe o stâncă și am luat cina în restaurantul de pe plajă.

20180829_152624

20180829_152824

Alt loc vizitat de noi a fost Preveli – în sudul insulei Creta, care ne-a plăcut extrem de mult. E dificil să ajungi până la plajă, deoarece e nevoie să cobori destul de mult, plaja fiind situată între stânci, iar în spatele ei se află o pădure și un torrent cu apă foarte rece – râul care se revarsă în mare și creează o imagine spectaculoasă de la înălțimea parcării.

20180901_152120
Preveli Beach

20180901_180528

20180901_151918

20180901_151915
râul care se revarsă în mare

Matala – situată la fel în Sudul Cretei reprezintă o zonă veselă, colorată, cu străduțe interesante și taverne care mai de care. În partea dreaptă a plajei se găsește și o stâncă uriașă presărată de grote – transformată de altfel în muzeu.

Matala Beach

20180830_134851

20180830_134829

Pe partea dreapta a plajei Matala, peste o stâncă se ascunde o altă plajă – Red Beach. Însă, pentru a ajunge acolo e destul de greu, e nevoie să urci și să mergi pe un drum muntos, apoi să cobori și doar pe jos – cu mașina nu ai cum să ajungi.

20180903_155639
Red Beach

Noi am descoperit plaja a doua oară când am mers la Matala. Merită efortul, plaja e una mai izolată, deloc aglomerată – e o singură terasă și aia cumva mai mult mimată. Tot acolo, oamenii îndrăznesc să facă și nudism – puteți doar face abstracție de peisaj. Nouă ne-a plăcut plaja, nisipul catifelat și apa mării, care era foarte curată (în ziua aia din cauza vântului apa mării dinspre plaja Matala, spre deosebire de Red Beach avea tot felul de alge și plastic adus din larg).

mașină decor pe străduțele din Matala

Ne-a impresionat și Elafonissi Beach – o plajă exotică și o zonă protejată, fiind interzis prin lege ruperea oricărei plante. Când am ajuns acolo, am avut impresia că suntem în Maldive.

Nisipul fin de culoare albă, în unele locuri și de culoare roz (datorită miilor de scoici sparte), lagune (unde apa nu depășește un metru și e ideal pentru copii), apa turcoaz a mării –  toate astea pur și simplu îți bucură ochii. A fost cel mai lung drum cu mașina de la hotelul nostru – 7 ore dus-întors. Un motiv în plus pentru care traversezi destul de mult insula este și faptul că drumurile sunt prin munți.

Elafonissi Beach

Cât despre bucătăria Cretei, la fel ca și în restul Greciei mâncarea este extrem de gustoasă și sănătoasă. Iar ospitalitatea chelnerilor e la cote maxime. Dacă ești client fidel, primești din partea casei destul de multe: iaurt cu miere, fructe, vin, rachie. Cel mai des noi luam cina la taverna Marina, din Analipsi – zona unde se afla hotelul la care eram cazați. În ziua în care rămăsesem în regiune – pentru Seara Cretană, am luat și prânzul acolo. Nu am comandat nimic de băut, pentru că urma să mergem la plajă și spre surprinderea noastră am fost serviți din partea casei cu vin. Altădată voiam ceva ce nu era în meniu, iar chelnerul ne-a surprins și de data aia.

Apropo, recomandăm să încercați bucătăria Grecească nu doar în hotel – deși la Paul Marie, hotelul unde am stat noi se gătea foarte bine.

În ultima noastră zi am avut și peripeții. Ne trezisem destul de devreme, pentru a vedea răsăritul. Și cum nu am fi reușit să mergem prea departe spre partea de Est, am ajuns cu mașina în sătucul din apropiere – Anissaras.

După răsărit, am urcat în mașină, voiam să vedem un hotel la care ne gândeam inițial să ne cazăm. Fiind 7 dimineața, toată lumea făcea jogging, iar noi hop cu mașina. Ne-a oprit poliția de patrulare, habar nu am ce le-o fi părut suspect. Pe soțul meu l-au pus cu mâinile pe capotă, pe mine m-a speriat asta, parcă mă simțeam înt-un film. Apoi am aflat că așa se procedează la ei. Erau cât pe ce sa îmi strice o surpriză pe care a pregătit-o soțul meu pentru mine – pe atunci aproape logodnicul meu. Au văzut că e totul în regulă și ne-au urat o zi bună, fără să-și ceară măcar scuze. Recomandarea noastră este să aveți mereu actele cu voi, sau măcar o copie sau o fotografie în telefon.

În concluzie, e nevoie să investești puțin timp și efort pentru a-ți planifica vacanța absolut singur – noi asta facem, iar partea bună e că ai toată libertatea să alegi locurile pe care să le vizitezi și hotelul în care vrei să stai.

Ceea ce ține de vacanța noastră pe Creta, în ciuda micilor peripeții (care de altfel ne-au condimentat sejurul), a fost cea mai frumoasă și memorabilă vacanță de până acum.